معرفی جاذبه‌های ناشناخته، گامی برای توسعه گردشگری اصفهان

بی‌تردید اصفهان یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری در ایران و جهان است، لکن در این استان جذابیت‌های پیدا و نهان بسیاری وجود دارد که می‌تواند مقصد سفر و بازدید گردشگران از اقصی نقاط گیتی قرار گیرد.

شهرام امیری کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: هرگاه سخن از اصفهان به میان می‌آید همگان ناخودآگاه تمثیل معروف اصفهان، نصف جهان به اذهان متبلور شده و آثاری همچون مجموعه جهانی میدان امام(ره)(نقش‌جهان)، کاخ چهلستون و یا بنای معروف منارجنبان با تکان‌های مشهور مناره‌ها جلب‌توجه می‌کند، لکن امروزه و با توجه به توسعه علمی صنعت گردشگری و ظهور این صنعت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین صنایع بشری که در دهه سوم از سده بیست و یکم میلادی بخش لاینفک از اقتصاد بشری به شمار می‌رود، لزوم پرداختن همه‌جانبه به ابعاد این صنعت بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های علمی در حوزه اقتصاد گردشگری تلاش برای ایجاد انگیزه به‌منظور انتخاب مقصد سفر و افزایش ماندگاری گردشگران در آن مقصد به‌منظور بهره‌مندی اقتصادی جوامع میزبان است، البته نباید فراموش کنیم که صنعت گردشگری بر دو اصل اقتصاد و فرهنگ استوار و پایدار است و این افزایش ماندگاری در کنار مبادلات اقتصادی به تبادلات فرهنگی و افزایش ارتباطات انسان‌ها از جوامع مختلف نیز منجر می‌شود. با این وصف در تلاش برای انتخاب بهینه مقاصد گردشگری و افزایش ماندگاری گردشگران در مقاصد انتخابی به یکی از مهم‌ترین راه کارهای شناسایی و معرفی جاذبه‌های ناشناخته و کمتر دیده‌شده در کنار ایجاد زیرساخت‌ها برای گردشگران است.

فراموش نکنیم یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و اصول حاکم بر صنعت گردشگری ایجاد تنوع و تکثر در سفر برای گردشگران است و همین اصل است که باعث می‌شود گردشگر رنج سفر را بر خود هموار کند تا بر حس تنوع‌طلبی خود فائق آید.

در این میان سرزمینمان ایران و خاصه‌تر استان اصفهان که در قلب فلات مرکزی ایران واقع‌شده با پیشینه تمدنی هفت‌هزارساله و درحالی‌که بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناخته‌شده را در خود جای‌داده و از دگر سو دارای جذابیت‌های بی‌شمار در خرده‌فرهنگ‌های ناشی از حیات اقوام مختلف در ادوار مختلف تاریخی است و همچنین وجود آثار ارزشمند صنایع‌دستی فرصتی مغتنم را در اختیار دارد تا بتواند به جذب گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان اقدام کند.

جاذبه‌های پنهان و کمتر شناخت شده موقعیت مناسبی را برای توسعه پایدار گردشگری فراهم می‌آورد. لذا این نکته را باید در نظر داشته باشیم که تنوع و نوآوری نه‌تنها در گردشگری بلکه در جهان متکثر امروزی تمامی دستاوردهای بشر را شامل می‌شود و مشتریان هر محصول به دلیل زندگی در عصر انفجار فناوری ارتباطات همواره به دنبال تنوع و تکثر هستند، همچنین نباید فراموش کنیم که بسیاری از مقاصد گردشگری پس از مدتی تکراری می‌شوند، لذا ایجاد جذابیت‌های جدید در این مقاصد گردشگری باعث می‌شود تا این مقاصد همچنان مورد اقبال گردشگران قرار گیرد.

بی‌تردید تکیه‌بر تاریخ و فرهنگ جوامع مختلف، مطاعی ارزشمند برای ایجاد این جذابیت‌های جدید است لذا هر کشوری که دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی است به نیکی می‌تواند از این جذابیت‌ها برای افزایش روند پایدار گردشگری خود بهره‌گیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404010500970
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha